خودزنی دیجیتال

هشداری در مورد پدیده خودزنی دیجیتال!

شکل جدیدی از خود آسیبی در نوجوانان ظهور کرده است و موجب نگرانی شده است. چیزی که به آن خودزنی یا خودآسیبی اینترنتی یا به عبارت دیگر خود زنی دیجیتال می‌توان گفت (digital self harm, digital self trolling). در این پدیده نوجوان به طریقی ناشناس در مورد خود مطالب زشت یا سخیفی را در فضای مجازی منتشر می‌کند. نگرانی اینجاست که این پدیده به میزان هشدار دهنده‌ای در حال رخ دادن است و باید برایش چاره‌ای اندیشید. ایده توصیف چنین پدیده‌ای در سال 2013 بدنبال خودکشی دختری که یک هفته قبل از خودکشی از طریق اینترنت در مورد خود پیام‌های آزارنده ارسال کرده بود شکل گرفت.

نویسنده مقاله خودآزاری دیژیتال میان نوجوانان گفت: ((ما می‌دانستیم که مجبوریم این تجربیات را مطالعه کنیم و از اینکه پی بردیم حدود یک نفر از 20 دانش آموز سنین متوسط و بالای مدرسه خودشان را به صورت آنلاین مورد آزار و اذیت قرار داده اند متحیر شدیم. این یافته کاملاً غیر منتظره بود، هرچند من تقریبا 15 سال در زمینه زورگویی اینترنتی (cyberbulling) مطالعه کرده‌ام.))

این محققین روی نمونه‌ای از 5593 دانش آموز متوسطه و دبیرستانی بین 12 تا 17 ساله که در ایالات متحده زندگی می کنند، مطالعه کردند تا مشخص شود که چه تعداد در خودزنی دیجیتالی شرکت کرده‌اند و انگیزه ایشان برای چنین رفتاری چه بوده است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که نزدیک به 6 درصد نوجوانان گزارش می‌دهند که آنها به صورت ناشناس مطالب سخیفی درباره خودشان به صورت آنلاین پست کرده‌اند. در این میان، حدود نیمی (51.3 درصد) گفته‌اند که فقط یکبار این کار را انجام دادند، حدود یک سوم (35.5 درصد) گفته‌اند که چند بار این کار را انجام دادند، در حالی که 13.2 درصد گفته‌اند که این کار چندین بار انجام شده است.

پسران بیشتر در این رفتار (7 درصد) نسبت به دختران (5 درصد) شرکت داشته‌اند. دلایل ایشان، با این حال، به طرز چشمگیری متفاوت بود. پسران رفتار خود را به عنوان یک شوخی یا راهی برای جلب توجه توصیف کردند در حالیکه دختران گفتند علتشان این بوده‌است که افسرده بودند و یا از نظر روانی آسیب دیده بودند. این یافته برای محققان نگران کننده است. زیرا ممکن است احتمال بیشتری وجود داشته باشد که این رفتار در میان دختران منجر به اقدام به خودکشی شود. یافته دیگر این بود که قربانیان زورگویی اینترنتی (یعنی نوجوانانی که از سوی دیگران از طریق اینترنت مورد آزار قرار گرفته‌اند) 12 برابر بیشتر احتمال دارد که خود را مورد آزار اینترنتی قرار دهند.

کسانی که از مواد استفاده می کنند یا در گروه‌های انحرافی شرکت کرده اند، علائم افسردگی داشته اند یا قبلا به روش‌های غیر اینترنتی خود آزاری داشته‌اند، به احتمال بیشتری در معرض این پدیده بودند.

با توجه به شیوع قابل توجه و بروز فزاینده این پدیده ضروری است که والدین در صورت شک به چنین رفتارهایی سریعاً به روانپزشک مراجعه کنند.

منبع خبر