تفاوت مغز زنان و مردان

بالاخره تفاوت مغز زنان و مردان چیست؟

بر اساس گزارش جدیدی در نشریه بیماری آلزایمر، بزرگترین مطالعه تصویر برداری مغز تا به امروز، نشان داد تفاوت هایی در عملکرد مغز زنان و مردان وجود دارد.

در بزرگترین پژوهش تصویربرداری مغز تا به امروز به روش تصویربرداری SPECT (مقطع‌نگاری رایانه‌ای تک‌فوتونی)، 46034 نفر بررسی شدند. این مطالعه در نشریه معتبر بیماری آلزایمر منتشر شده است.

دانیل  آمن، روانپزشک و رهبر این مطالعه گفت: “این یک مطالعه بسیار مهم برای کمک به درک تفاوت های مغز مبتنی بر جنسیت است. تفاوت های قابل سنجشی که ما بین مردان و زنان شناسایی کردیم برای درک خطر ابتلا به بیماری های مزمن تحت تأثیر جنسیت مانند بیماری آلزایمر مهم است. استفاده از ابزارهای تصویربرداری عملکردی مانند SPECT برای توسعه درمان های دقیق پزشکی برای مغز در آینده ضروری است. “

بر اساس این مطالعه نواحی پره فرونتال که در تمرکز و کنترل تکانه و لیمبیک مغز که در خلق و خوی فرد نقش دارد در زنان فعال‌تر هستند. نواحی بینایی و تعادل مغز در مردان فعال‌تر هستند.

فهم این تفاوت‌ها از این جهت مهم است که بیماری‌های مغزی، زنان و مردان را به صورت متفاوتی تحت تأثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال آلزایمر و افسردگی در زنان بیشتر بوده و اختلال سلوک در مردان بیشتر است.

یافته های این تحقیق در مورد بیشتر بودن جریان خون قشر پره‌فرونتال در زنان نسبت به مردان می تواند توضیح دهد که چرا زنان در زمینه های همدلی، شهود، همکاری و کنترل خود قوی تر هستند. این مطالعه همچنین افزایش جریان خون در ناحیه لیمبیک مغز زنان را نیز نشان می دهد که می تواند توضیح دهد چرا زنان بیشتر به اضطراب، افسردگی، بی خوابی و اختلالات خوردن مبتلا می‌شوند.

در عکس فوق قسمت های قرمز در زنان فعالیت بیشتری دارد و قسمت های آبی در مردان فعال تر است.

منبع خبر