روان‌درمانی ( روان درمانی ) چیست؟ ( روان‌درمانگر ) روان درمانگر کیست؟

مقدمه

آیا هیچ‌وقت احساس فرسودگی و خستگی از مقابله با مشکلات خود کرده‌اید؟ اگر چنین است، شما تنها نیستید. می‌توانید برای دریافت خدمات روان‌درمانی ( رواندرمانی ) به یک روان‌درمانگر ( روان درمانگر ) مراجعه کنید. (برخی به اشتباه روان‌درمانی را مشاوره یا روان‌کاوی می‌نامند.)

طبق اعلام مراجع رسمی، بیش از یک چهارم از بزرگسالان آمریکایی (مشابه سایر نقاط دنیا و ایران) سالیانه دچار افسردگی، اضطراب یا اختلال روان‌پزشکی دیگری می‌شوند. برخی دیگر برای مقابله با یک بیماری جدی، کاهش وزن یا قطع سیگار به کمک نیاز دارند. گروهی دیگر نیز برای مقابله با مشکلات ارتباطی (بین فردی) خود، از دست دادن شغل، مرگ یک فرد عزیز، استرس، سوء مصرف مواد یا مسائل دیگر تلاش می کنند. و این مشکلات اغلب می‌توانند ناتوان‌کننده باشند.

یک روان‌درمانگر می‌تواند در رتق و فتق چنین مشکلاتی به شما کمک کند. روان‌درمانگران از طریق روان‌درمانی به افراد در هر سنی كمك می كنند تا زندگی شادتر، سالم‌تر و پربارتری داشته باشند.

روان‌درمانی روان درمانی روان‌درمانگر رواندرمانگر روان درمانگر

در روان‌درمانی چه اتفاقی می‌افتد؟

در روان‌درمانی ، روان‌درمانگران رویه‌های معتبر علمی را برای کمک به افراد در ایجاد عادات سالم‌تر و مؤثرتر به کار می‌گیرند. روی‌کردهای مختلفی در مورد روان‌درمانی وجود دارد – از جمله تحلیلی، شناختی رفتاری، بین‌فردی و انواع دیگر – که به افراد کمک می‌کند تا مشکلات خود را حل کنند.

روان‌درمانی یک درمان مشترک مبتنی بر هم‌کاری فرد و روان‌درمانگر است. در زمینه‌ی این گفت‌و‌گو، یک محیط حمایتی فراهم می‌شود که به شما امکان می‌دهد به‌راحتی با کسی که عینی، خنثی و غیرقضاوتی است صحبت کنید. شما و روان‌درمانگر شما با همکاری هم، الگوهای فکر و رفتاری‌ای که شما را از احساس بهتر بودن باز می‌دارند پیدا کرده و تغییر می‌دهید.

با این کار، نه تنها مشکلی را که به‌وجود آورده‌اید حل خواهید کرد، بلکه مهارت‌های جدیدی را نیز یاد خواهید گرفت تا بتوانید با مشکلاتی که در آینده پیش خواهند آمد، بهتر مقابله کنید.

چه زمانی باید روان‌درمانی را در نظر بگیرید؟

به دلیل تصورات غلط زیادی که در مورد روان‌درمانی وجود دارد، ممکن است تمایلی به امتحان کردن آن نداشته باشید. هرچند اگر واقعیت‌ها را نیز (به جای اسطوره‌ها) بشناسید، باز هم ممکن است امتحان کردن آن برایتان نگران‌کننده باشد.

غلبه بر آن حس، ارزشش را دارد. زیرا هر زمان که کیفیت زندگی شما، آن چیزی که شما می‌خواهید باشد، نیست، روان‌درمانی می‌تواند کمکتان کند.

برخی از افراد به این علت که به مدت طولانی احساس افسردگی، اضطراب یا عصبانیت می‌کنند به دنبال روان‌درمانی هستند. برخی دیگر ممکن است برای یک بیماری مزمن که با سلامت عاطفی یا جسمی ایشان تداخل دارد، کمک بخواهند. همچنین گروهی ممکن است برای مشکلات کوتاه مدت خود مراجعه کنند. به عنوان مثال، ممکن است ایشان در حال گذراندن روند طلاق باشند، یا با تنهایی خود دست و پنجه نرم کنند (مثلاً پس از ازدواج فرزندان و …)، یا درگیر یک کار جدید باشند و یا سوگوار از مرگ یکی از اعضای خانواده خود باشند.

علایم و نشانه‌هایی که می‌توانید برای درمانشان از روان‌درمانی بهره‌مند شوید چیست؟

  • شما احساس ناتوانی و غم و اندوه طول کشیده دارید.
  • به نظر می رسد با وجود تلاش و کمک خانواده و دوستان، مشکلات شما بهتر نمی‌شود.
  • تمرکز روی وظایف کاری یا انجام سایر کارهای روزمره دشوار است.
  • بیش از حد نگران هستید، بدترین حالت را انتظار دارید یا دائماً زودرنج هستید.
  • اقدامات شما، مانند نوشیدن زیاد الکل، استفاده از مواد مخدر یا پرخاشگر بودن، به شما یا دیگران آسیب می‌رساند.

انواع مختلف روان درمانی چیست؟

روش‌های مختلفی در مورد روان‌درمانی وجود دارد. روان‌درمانگران به طور کلی یک یا چند مورد از این موارد را در پیش می‌گیرند. هر دیدگاه نظری به عنوان یک نقشه‌ی راه عمل می‌کند تا روان‌درمانگر بتواند مراجع و مشکلات وی را درک کند و راه‌حل‌ها را گسترش دهد. نوع درمانی که دریافت می‌کنید به عوامل مختلفی بستگی دارد: تحقیقات روانشناختی فعلی، جهت‌گیری نظری روان‌درمانگر شما و این‌که چه چیزی برای شما بهتر جواب می‌دهد.

چه اتفاقی در اتاق روان‌درمانی می‌افتد؟

دیدگاه نظری روان‌درمانگر شما بر آنچه در دفتر وی اتفاق می‌افتد تأثیر می‌گذارد. برای مثال روان‌درمانگرانی که از درمان شناختی – رفتاری استفاده می‌کنند، رویکرد عمل‌گرایانه‌ای برای درمان دارند. روان‌درمانگر شما ممکن است از شما بخواهد که تلاش‌های طرح‌ریزی شده‌ای انجام دهید تا مهارت‌های مقابله‌ای مؤثرتری در خود ایجاد کنید. این رویکرد اغلب شامل تکالیف مشق شب است. روان‌درمانگر شما ممکن است از شما بخواهد که اطلاعات بیشتری را جمع آوری کنید، از جمله اینکه واکنش‌های خود را در هنگام وقوع یک وضعیت خاص ثبت کنید. یا ممکن است روان‌درمانگر شما بخواهد مهارت‌های جدیدی را (مانند درخواست از کسی که دارای ترس از آسانسور است برای فشار دادن دکمه‌های آسانسور) بین جلسات تمرین کنید. همچنین ممکن است تکالیف خواندنی داشته باشید تا در مورد یک موضوع خاص اطلاعات بیشتری کسب کنید.

در مقابل، روی‌کردهای روا‌پویشی یا تحلیلی و انسان‌گرایانه معمولاً بیشتر بر صحبت کردن تمرکز می کنند تا انجام دادن نکالیف. ممکن است زمان جلسات خود را برای بحث در مورد تجربیات اولیه‌ی زندگی خود صرف کنید تا به شما و روان‌درمانگر خود کمک کنید تا دلایل اصلی مشکلات فعلی خود را بهتر درک کنید.

روان‌درمانگر شما ممکن است عناصری از چندین سبک روان‌درمانی را ترکیب کند. در واقع، بیشتر درمانگران خود را به هیچ رویکرد ثابتی گره نمی‌زنند. درعوض، آنها عناصری را از روی‌کردهای مختلف می‌آمیزند و مطابق نیاز هر مراجع، رفتارهای خود را متناسب می‌کنند.

نکته اصلی که باید بدانید این است که آیا روان‌درمانگر شما در زمینه‌ای که شما نیاز دارید، تخصص دارد و آیا روان‌درمانگر شما احساس می‌کند می‌تواند به شما کمک کند یا خیر.