مصاحبه دکتر ترابی با روزنامه همشهری. 1396/5/18 با موضوع ارتباط شبکه های اجتماعی و افسردگی.

دکتر ترابی روانپزشک در گفت‌ و گو با همشهری از وجود همبستگی بین اختلالات روانی و میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: مطالعات همبستگی نشان می‌دهد که با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی و اینترنت، میزان افسردگی دچار افزایش می‌شود. افراد برای مقابله با استرس به دنبال راه‌‌های مختلف می‌گردند. معمولا ما راههای محدودی برای کاهش استرس خود داریم یکی از آنها استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. استفاده از این شبکه‌ها در ابتدای امر استرس را کاهش می دهد اما به کاربردن چنین روشی منجر به تقویت این رفتار در افراد می‌شود. یعنی مغز پاداش گرفته و عادت می‌کند که به محض مواجه شدن با استرس به سراغ اینترنت برود. در حالی که این روش به هیچ عنوان به صورت دائمی عامل و منشاء اصلی ایجاد استرس را از بین نمی‌برد. اما استفاده از شبکه های اجتماعی و افراط در آن باعث می شود فرد کمتر به دنبال راه‌های صحیح رفته و استرس‌ها به طور اساسی رفع نشده و بر روی هم انباشته می‌شوند و بعد از مدتی فرد خود را در میان استرس‌های حل نشده فراوان می‌بیند که منجر به ایجاد تنش روانی در او می‌شود در این حالت شبکه‌های اجتماعی دیگر نمی‌تواند تنش افراد را برطرف کند.
وی افزود: استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای فرار از استرس، یک روش مقابله‌ای نادرست است که منجر به اعتیاد به اینترنت و بروز افسردگی می‌شود. در ایران مراجعات والدین برای برطرف کردن اختلالات رفتاری فرزندان در استفاده از شبکه‌های اجتماعی رو به افزایش است. من مراجعه کننده بسیار باهوشی داشتم که با استفاده از توانایی خود افراد بسیار زیادی را به شبکه اجتماعی خود جذب کرده بود ولی از سایر قسمت‌های زندگی‌اش باز مانده بود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اختلالاتی غیر از افسردگی و اضطراب را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی دید، گفت: استفاده مکرر از شبکه‌های اجتماعی در حالت خفیف می‌تواند یک روش مقابله ای نادرست باشد. در حالت جدی تر اختلالات اعتیادگونه به اینترنت و شبکه اجتماعی ایجاد می شود. همپنین اختلالات جنسی که از طریق شبکه های اجتماعی خود را نشان می‌دهد هم جزو این موارد هستند. از دیگر پدیده های منفی شبکه های اجتماعی می توان به زورگویی اینترنتی و آزار جنسی زنان از طریق شبکه های اجتماعی نام برد.
مصاحبه دکتر ترابی با روزنامه همشهری. 1396/5/18 صفحه 25