تأثیر مصرف چای بر مغز و حافظه

یک مطالعه‌ی جدید که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور در مورد تأثیر چای بر حافظه انجام شده است، نشان داد که کسانی که معمولاً چای می‌نوشند مناطق مغز سازمان‌یافته‌تری و در مقایسه با همتایانی که چای نمی‌نوشند دارند. این تیم تحقیقاتی پس از بررسی داده‌های تصویربرداری عصبی 36 سالمند، این یافته را به دست آوردند. یکی از این پژوهشگران توضیح داد: «یافته‌های ما اولین شواهد علمی از تأثیر مثبت نوشیدن چای در ساختار مغز هستند و نشان می‌دهند که نوشیدن چای به طور مرتب، دارای اثر محافظتی در برابر از دست رفتن سازمان‌دهی مغزی با افزایش سن است.»

دکتر- ترابی-تأثیر-مصرف-چای-بر-مغز-و-حافظه


مزایای مصرف منظم چای

مطالعات گذشته نشان داده‌اند که مصرف چای برای سلامتی انسان مفید است. اثرات مثبت آن عبارتند از بهبود خلق و خو و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی. در حقیقت، نتایج یک مطالعه طولی که در سال 2017 منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه چای می تواند تا 50 درصد از خطر کاهش عملکرد شناختی (مانند حافظه، تمرکز و …) در افراد مسن بکاهد.

به دنبال این یافته، پژوهشگران تأثیر مستقیم چای را در شبکه‌های مغزی بررسی کردند. ایشان 36 بزرگسال 60 ساله و بالاتر را وارد مطالعه‌ی‌ خود کردند و اطلاعاتی در مورد وضعیت سلامتی، سبک زندگی و وضعیت روانشناختی ایشان جمع آوری کردند. شرکت کنندگان تحت بررسی‌های عصب-روان‌شناختی و تصویربرداری مغزی (MRI) قرار گرفتند. این مطالعه در طی سال‌های 2015 تا 2018 انجام شده است.
پس از تجزیه و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده، تیم تحقیق متوجه شدند نواحی مغزی افرادی که حداقل چهار بار در هفته به مدت 25 سال چای سبز، چای اولونگ یا چای سیاه مصرف می‌کردند، به روش کارآمدتری به هم متصل شده است.
یکی از پژوهشگران می‌گوید: «مثال ترافیک جاده‌ای در نظر بگیرید؛ مناطق مغز را به عنوان مقاصد و اتصالات بین مناطق مغز را جاده‌ فرض کنید. وقتی سیستم جاده‌ای بهتر سازماندهی شود، حرکت وسایط نقلیه و مسافران کارآمدتر است و از منابع کمتری نیز استفاده می‌شود. وقتی ارتباط بین مناطق مغز ساختاریافته‌تر می‌شود، پردازش اطلاعات می‌تواند با کارایی بیشتری انجام شود.»
وی افزود: «ما در مطالعات قبلی نشان داده‌ایم که مصرف‌کنندگان چای در مقایسه با سایرین، عملکرد شناختی بهتری دارند. نتایج فعلی ما در رابطه با شبکه‌ی مغز به طور غیرمستقیم از یافته‌های قبلی ما حمایت می‌کنند. به این ترتیب که اثرات مثبت نوشیدن چای در نتیجه‌ی بهبود سازماندهی مغز است. یعنی مصرف چای از تخریب اتصالات بین مناطق مغزی جلوگیری می‌کند.»


مرحله‌ی بعدی تحقیق

از آنجا که عملکرد شناختی و سازماندهی مغز با هم ارتباط پیچیده‌ای دارند، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم عملکردهای مغزی مانند حافظه و همچنین یافتن مداخلات احتمالی برای حفظ بهتر شناخت در طی روند پیری لازم است. این پژوهشگران قصد دارند تا به بررسی اثرات چای و همچنین ترکیبات فعال زیستی موجود در چای بر فرآیند کاهش عملکرد شناختی بپردازند.

منبع:

منبع تصویر:
Image by Terri Cnudde from Pixabay