استرس و بارداری

استرس روانی – اجتماعی و پیامدهای بارداری

علیرغم تلاش های صورت گرفته برای بهبود پیامدهای بارداری، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم، هنوز جزء نگرانی های سلامت عمومی هستند. به طوریکه نرخ هر دو مورد طی چند سال گذشته افزایش یافته است. نوزادانی که ریز یا زودرس متولد می شوند، نرخ بالاتری از مرگ و میر و ناتوانی پیش از تولد را نشان می دهند. این امر هزینه بستری شدن در بیمارستان را برای نوزادان با وزن کم و زودرس در ایالات متحده افزایش داده است. شواهد نشان می دهند که به خطر افتادن رشد جنین می تواند بر سلامت و شناخت آن طی دوران کودکی به بزرگسالی نقش داشته باشد. به عبارت دیگر نوزادانی که زنده می مانند، در معرض خطر بالای پیامدهای نامطلوب طی دوران زندگی هستند.

بررسی ها استرس را به عنوان یک فاکتور کلیدی دخیل در پیامدهای نامطلوب بارداری معرفی کرده اند. در حال طبیعی، سیستم های هورمونی بدن به استرس شدید روانی-اجتماعی  پاسخ می دهند و امکان سازش با تغییرات را در محیط برای وی فراهم می آورند. وقتی استرس مزمن یا زیاد است، این مکانیسم های سازشی کارآیی خود را از دست می دهند و پاسخ استرس به بیماری منتهی خواهد شد. فرض می شود که وقتی واحد جنین-جفت طی بارداری در معرض عوامل استرس زای متعدد قرار می گیرد، این پاسخ هورمونی تحریک می گردد، و به تغییرات هوذمونی مادر منتهی می گردد که باعث بلوغ سریع جنین، زایمان زودرس و تولد نوزاد با وزن کم می شود .

استرس روانی-اجتماعی و زایمان زودرس

  • در مطالعات مربوط به عوامل استرس زای رویدادهای زندگی، 2 فاکتور با خطر زایمان زودرس ارتباط تنگاتنگی داشته اند : 1) زمان بندی عامل استرس زا و 2) درک مادر از آن .
  • بعضی مطالعات نشان می دهند که عوامل استرس زای رویدادهای زندگی بر خروجی زایمان به ویژه طی سه ماهه اول تاثیر دارند.
  • در حقیقت , خطر زایمان زودرس در میان زنانی که یک یا چند رویداد استرس زای مهم را تجربه کرده اند , 1.76 برابر بیشتر از خطر مربوطه در میان زنانی است که اینگونه نبوده اند.
  • سطوح افزایش یافته استرس مزمن (مثل اضطراب , فشار خانه داری , استرس کاری , خستگی روزانه , تاثیر منفی , افسردگی , اضطراب مرتبط با بارداری) طی بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس ارتباط دارند .

استرس روانی-اجتماعی و تولد نوزاد با وزن کم :

  • در یک مطالعه روسی، استرس ادراک شده، زندگی در محیط های شلوغ و آپارتمانی و مصرف الکل توسط والد همگی با وزن پایین نوزاد ارتباط داشتند .
  • مادرانی که فشار خانه داری بالایی را تحمل می کنند یا رابطه قوی با همسر یا شریک زندگی خود ندارند به نکات تغذیه ای اهمیت کمتری می دهند و فشار کاری بالاتری را تحمل می کنندکه هر دو می تواند در جذب کالری روزانه کمتر و کاهش وزن گیری جنین تاثیر بگذارد .
  • زنانی که انواع متعددی از حمایت های اجتماعی را از سوی منابع مختلف دریافت می کنند نوزادانی با وزن بالاتر به دنیا می آورند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید