ارتباط مصرف مواد با ابتلا به کووید-19 و پیامدهای ناگوار آن

تاکنون سؤالات و ابهامات زیادی در مورد رابطه‌ی کووید-19 و مصرف مواد مطرح شده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد «اختلالات مصرف مواد»، به‌ویژه وابستگی به مخدر و دخانیات با افزایش خطر ابتلا به کووید-19 و عواقب جدی و نامطلوبی مانند بستری شدن در بیمارستان و مرگ گره خورده است.

مصرف مواد و کرونا

مقایسه‌ی افراد مبتلا به «اختلالات مصرف مواد» با دیگران

یک مطالعه با بودجه‌ی مؤسسه‌ی ملی بهداشت انجام شده که پرونده‌های الکترونیکی سلامت بیش از 73 میلیون بیمار در ایالات متحده را ارزیابی کرده است. 3/10 درصد از افراد بررسی شده دچار «اختلالات مصرف مواد» بودند، اما طبق نتایج این گزارش در میان مبتلایان به کووید-19، 6/15 درصد افراد به «اختلالات مصرف مواد» مبتلا بودند. یعنی افراد مبتلا به «اختلالات مصرف مواد» بیشتر از سایرین به کووید-19 مبتلا می‌شوند.

علاوه بر این، کسانی که اخیراً  «اختلالات مصرف مواد» در آنها تشخیص داده شده در مقابل سایرین هشت برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید-19 هستند. در خصوص «اختلالات مصرف مواد»، بیشترین خطر مربوط به کسانی که اعتیاد به مواد مخدر دارند بود و به دنبال آن سیگاری‌ها قرار دارند.

علل این تفاوت چه می‌تواند باشد؟

دکتر نورا ولکو، مدیر مؤسسه‌ی ملی سوء مصرف مواد مخدر در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «ریه ها و سیستم قلبی و عروقی اغلب در افراد مبتلا به اختلالات مصرف مواد تضعیف می‌شود که ممکن است توجیه‌کننده‌ی حساسیت بیشتر این دسته از افراد را نسبت به کووید-19 باشد.”
به دلایل مختلفی ممکن است دسترسی افراد دارای اعتیاد، به خدمات بهداشتی درمانی دشوارتر باشد. از جمله این دلایل می توان به وضعیت پایین اقتصادی و همچنین ترس از برخورد مردم اشاره کرد.
به گفته‌ی ولکو، او با بیمارانی برخورد داشته است که دارای وضعیت اورژانس طبی بوده‌اند و به دلیل تجارب قبلی خود، از مراجعه برای درمان در بخش اورژانس خودداری می‌کنند، زیرا قبلاً با ایشان بدرفتاری شده یا با تبعیض روبه‌رو شده اند و «این بسیار غم انگیز است».
این یافته ها در روز 14 سپتامبر به صورت آنلاین در مجله‌ی روان‌پزشکی ملکولی منتشر شده است.

آیا نیکوتین می‌تواند به عنوان محافظ در نظر گرفته شود؟

ولکو و همکاران در اوهایو این مطالعه را انجام دادند؛ به دلیل اینکه اطلاعات به دست آمده قبل از بروز همه‌گیری، افزایش قابل توجهی در مصرف بیش از اندازه‎ی مخدر در سال 2019 را نشان داد.
«ما در بحران مصرف مخدر قرار داشتیم، که دوباره مرگ و میر در اثر مصرف بیش از اندازه مواد مخدر افزایش یافت و بعد از آن هم کووید از را ه رسید. بنابراین سؤال این بود که افرادی که در حال دست و پنجه نرم کردن با مواد بودند، روزگار خود را چگونه می‌گذرانند؟ و اگر آنها به ویروس کرونا آلوده شوند چه اتفاقی برایشان رخ می‌دهد؟»
ولکو همچنین اضافه کرد: «بیماران مبتلا به اختلالات مصرف مواد دارای مشکلات طبی متعددی هستند که مشخص شده است عوامل خطر افزایش ریسک ابتلا به کووید-19 هستند.»
به گفته‌ی او، تنها مورد خاصی از «اختلالات مصرف مواد» که پیش از این، در این زمینه مورد مطالعه قرار گرفته بود اختلالات استفاده از تنباکو بوده است. بر اساس گزارشی که از طرف محققان چینی که در اوایل همه‌گیری منتشر شده بود، احتمال ابتلا به ویروس کرونا و حتی مرگ ناشی از آن، در افرادی که دخانیات مصرف می کنند، بیشتر است.

جهت کنترل مصرف مواد و درمان وابستگی به مواد مخدر می‌توانید به دکتر ترابی روان‌پزشک مراجعه کنید.