سربازی گذرگاه مردانگی

سلامت روان و خدمت سربازی،خدمت سربازی گذرگاه مردانگی

یکی از کلیشه­‌های رایج در زمینه خدمت سربازی اینست که فرد را در برابر شرایط سخت آماده نموده، توان مقابله با مشکلات را افزایش داده و منجر به بلوغ اجتماعی فرد می­‌شود. اما بر خلاف چنین فکری هر از چندگاهی اخباری دردناک از درگیری­هایی که بعضا منجر به قتل نیز می­‌شوند به گوشمان می­‌رسد. کسی که قرار بود مرد شده و در یک نظام تربیتی به رشد بالاتری برسد دچار فروپاشی ساختار روانی شده، به خود و دیگران آسیب جدی می­‌زند. قطعا این افول روانشناختی دارای یک طیف است که ما فقط اخبار مربوط به انتهای پر سرو صدای آن را می­‌شونیم. کسی از سرانجام برخی از افراد که در طی این مسیر از نظر روانشناختی آسیب می­‌بینند مطلع نیست.

اکنون موقع آن رسیده­‌است که بادقت بیشتری به قانون وظیفه عمومی نگریست. قطعاً فواید و مضرات سیاسی، اقتصادی و نظامی این قانون نیاز به بررسی و سبک سنگین کردن دارد. در کنار این موارد جنبه­‌های روانی اجتماعی قضیه را نباید فراموش کرد. شروع خدمت اجباری در یک نقطه حیاتی در زندگی جوانان ما رخ می­‌دهد. هنگامی که ایشان در حال تصمیم گیری در مورد تحصیلات عالی، ورود به بازار کار و همچنین در اوج تمایل برای شروع رفتارهای ضد اجتماعی هستند. مطالعات علمی در زمینه تأثیرات روانشناختی خدمت سربازی اجباری نتایج متناقضی داشته­‌اند. برخی گزارش کرده­‌اند خدمت اجباری به علت مضامین آموزشی خود می­‌تواند باعث ارتقاء عملکرد شغلی شده و همچنین با افزایش سلامت جسمی منجر به کاهش رفتار مجرمانه شود. اما برخی دیگر عقیده دارند خدمت سربازی با قطع روند تحصیلات و تأخیر ورود به بازار کار منجر به افزایش رفتار مجرمانه می­‌شود. تغییر محیط و ایجاد روابط دوستی و گروهی جدید نیز می­تواند نتایج متناقضی داشته باشد. ورود به گروهی که خشونت و نقض قانون در آن رخ می­دهد فرد را ممکن است به جرم و خشونت متمایل کند. برعکس اگر گروه دوستی جدید قانونمند و با انضباط باشد می­‌تواند تأثیرات مثبت داشته­ باشد. این متغیرهای متفاوت منجر به نتایج متفاوت در مطالعات کشورهای مختلف در زمینه تأثیر خدمت اجباری بر وضعیت روانی اجتماعی افراد شده است. با توجه به اینکه کفه ترازو آنقدر که عموماً فکر می­‌کنند به سمت پیامدهای مثبت متمایل نیست بنابراین وقت آنست که روی کلیشه گذرگاه مردسازی تجدید نظر نمود.

شروع دوره خدمت سربازی به چند روش می­تواند منجر به بروز فشار روانی در افراد سالم شود.

  • جدا شدن فرد جوان از محیط فرهنگی خود:

مهاجرت و تغییر محیط فرهنگی یکی از بزرگترین عوامل استرس­زا برای بشر است. دسته­‌ای از افراد توانایی تطابق فوری و مناسب با شرایط جدید را ندارند. به­ این ترتیب ممکن است دچار اضطراب، تشویش و عدم تطابق با محیط شوند. افرادی که توانایی تطابق کمتری دارند ممکن است از خود رفتارهای پرخاشگرانه بروز دهند. بویژه کسانی که زمینه پرخاشگری دارند. محصول این روند گرایش فرد به گروه­های پرخاشگر و دوری وی از گروه­‌های آرام و منضبط است. الحاق به گروه پرخطر ریسک رفتار ضد اجتماعی و پرخاشگری را بیشتر می­‌کند. افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند به دنبال مهاجرت ممکن است جهت اخذ حمایت گروه مقصد سعی کنند که خود را با ایشان همانند کنند. اگر گروه مقصدی که ایشان را می­‌پذیرد از افراد ضد اجتماعی تشکیل شده باشد فرد مورد نظر ما با ایشان همانندسازی نموده و رفتار ضداجتماعی از خود بروز می­دهد.

  • ایجاد وقفه در مسیر زندگی:

گروهی از افراد در تصمیم­‌گیری، برنامه­‌ریزی، پایش رفتار خود و حفظ انگیزه مشکل دارند. ایشان در صورت عدم مدیریت مناسب از مسیر خود منحرف می­‌شوند. این افراد نیاز به مربی دلسوز دارند تا بتوانند مدیریت بهتری روی خود داشته باشند. از آنجایی که محیط سربازی فاقد چنین مربیانی  است شروع سربازی برای این افراد می­‌تواند انفکاک بزرگی در مسیر دست­یابی به اهداف بلند مدت ایجاد کند.

  • دوری از خانواده و از دست دادن حمایت­های روانی ایشان:

یکی از عوامل ثبات روانی خانواده محسوب می­‌شود. نقش تعدیل­گر خانواده، حمایت عاطفی، اقتصادی آن نقش مهمی در ایجاد ثبات روانی دارد. ترک چنین فضایی بدون فراهم نمودن فضای حمایتی دوم می­تواند برای برخی از افراد قویاً آسیب رسان باشد. ماحصل این استرس کاهش توان فرد و افت قابل توجه توانایی­‌های اوست.

  • شکلگیری گروه­های همسانان جدید به دور از نظارت­های معمول خانوادگی:

همانطور که پیش از این اشاره شد شروع خدمت سربازی می­‌تواند همراه با عضویت در گروه­‌های جدید باشد. هرچند که این گروه­ها می­‌توانند سازنده باشند اما افراد دارای خصایص ضد اجتماعی یک تمایل روانی-زیستی برای عضویت در گروه­های ضد اجتماعی دارند. در برخی از افراد نظارت خانواده یک عامل محافظتی برای ایشان محسوب می­‌شود که با شروع دوره سربازی این عامل محافظتی حذف شده و فرد جذب گروه­های پرخطر می­شود.

  • محدودیت در انجام واکنش­های مقابله­‌ای

محیط سربازی به علت محدودیت­های قابل توجه، امکان انجام برخی از رفتارهایی را که می­‌توانند به عنوان راه­هایی موثر در کاهش استرس باشند کاهش می­‌دهد. راه­های مقابله­‌ای مانند تفریحات مفرح یکی از عوامل کاهش خشونت است. بدیهی است که کاهش این راه­های مقابله ای توان برخی از افراد را در تحمل استرس کم نموده و منجر به بروز اختلال می­‌شود.

کلیه موارد فوق نشان می­دهند که خدمت سربازی لزوماً و همیشه باعث رشد اجتماعی روانی نمی­‌شود. در واقع افرادی با شرایط خاص وجود دارند که با شروع خدمت سربازی دچار آسیب یا پسرفت اجتماعی می­‌شوند. هرچند اکثر افراد می­‌توانند با شرایط سربازی خود را وفق دهند اما این دسته مذکور کم نیستند.

شروع سربازی شروع اختلالات روانی

افرادی که از نظر ژنتیکی – روانشناختی مستعد اختلالال اعصاب و روان هستند ممکن است دچار بیماری اعصاب و روان شوند. به عنوان مثال کسی که سابقه اختلال دوقطبی در خانواده خود دارد ممکن است به دنبال استرس­های سربازی دچار حمله بیماری دوقطبی شود. یا فردی که توان تحمل استرس کمی دارد می­‌تواند دچار اختلال استرس پس از سانحه شود.

معافیت روانپزشکی امتیازی صرفاً برای اختلالات شدید اعصاب و روان

در شرایط فعلی کسانی که اختلال روانپزشکی جدی دارند از خدمت سربازی معاف می­‌شوند. کارشناسان و ارزیابان سازمان نظام وظیفه رویکرد سختگیرانه­‌ای داشته و به هر کسی  که جهت معافیت مراجعه می­‌کند با نگاه تمارض می­‌نگرند تا زمانی که خلاف آن ثابت شوند. این رویکرد منجر به این می­‌شود که افراد در معرض خطر وارد خدمت سربازی شوند. حال سؤال اینست که گروهی که مستعد آسیب هستند و با شروع سربازی دچار اختلال در عملکرد می­‌شوند چقدر می­توانند در قالب خدمت سربازی به کشور منفعت برسانند و چقدر ممکن است برای کشور و ایشان هزینه ایجاد شود؟

احراز صلاحیت خدمت  در برابر احراز صلاحیت معافیت

خدمت سربازی به­ علت شرایط حساس آن مانند به هم خوردن سیکل خواب و بیداری فرد، استرس­هایی که در بالا به آن اشاره شد، محیط پر تنش و دسترسی به سلاح گرم و سرد می­‌تواند منجر به بروز وضعیت بحرانی شود. اشتغال در این شرایط نیاز به خصایص شخصیتی خاصی دارد. بنابراین فردی که قرار است مسلح شود باید شایستگی خود را اثبات کند. بنابراین رویکرد عضویت در خدمت سربازی باید احراز صلاحیت خدمت باشد. این در حالیست که در شرایط فعلی فردی که توانایی تحمل شرایط سربازی را ندارد باید صلاحیت خود را برای معافیت اثبات کند. به نظر می­‌رسد تسهیل شرایط معافیت بتواند تا حدودی کمک کننده باشد. اعضای کمیسیون­های معافیت نگران این مسأله هستند که نکند افراد متمارض از فیلترشان عبور کنند. به همین علت سختگیری قابل توجهی به خرج می­دهند. اگر تعدادی از افراد بعلت تمارض بتوانند از خدمت بگریزند بهتر از اینست که گروهی از افراد آسیب­‌پذیر وارد محیط استرس­زا شوند.

غربالگری پیش از خدمت:

در بررسی پیش از شروع خدمت نباید مبنا را بر خوداظهاری افراد گذاشت. زیرا به­ علت انگ اجتماعی برخی از افراد از اظهار مشکلات خود طفره می­روند. بنابراین توصیه می­‌شود تمام افراد به نحوی بررسی شوند. گاهی دیده می­‌شود که از تست­های روانشناختی استفاده می­‌شود. این تست­ها دقت لازم را در شناسایی افراد در معرض خطر ندارند. از این رو به تنهایی مفید نیستند. لذا ارزیابی دقیق­‌تر افراد توسط روانپزشک می­‌تواند در کنار آزمون­های مذکور دقت تشخیصی را بالا ببرد.

بررسی حین خدمت:

برخی بررسی­های روانپزشکی نظامی حاکی از این هستند که اکتفا به ارزیابی پیش از شروع خدمت نظامی به تنهایی سود چندانی ندارد. بنابراین توصیه می­‌شود بررسی‌های دوره­‌ای حین خدمت برای همه سربازان انجام شود. در خیلی از موارد با مشاهده دقیق رفتار می­‌توان از شروع یک روند آسیب­‌زا مطلع شد. بسیاری از افرادی که دچار خشونت می­‌شوند ابتدا علایم مختصری مانند تحریک­‌پذیری، تهدید، اضطراب، افت عملکرد را از خود نشان می­‌دهند. اما مدت­ها این علایم از دید دیگران پنهان می­‌ماند. یکی از راهکارهای شناسایی زودرس مشکلات اعصاب و روان آموزش مسئولین، فرماندهان و مشاوران در مورد علایم پیش­اهنگ و نحوه برخورد با این علایم است. در صورت تشخیص زودهنگام و ارجاع به موقع فرد به متخصص اعصاب و روان می­‌توان از قسمتی از این موارد پیشگیری نمود.

انگ بیماری روانپزشکی و عواقب معافیت اعصاب و روان:

در برخی از موارد به علت انگ بیماری افراد علایم را انکار می­‌کنند. یا از عواقب معافیت اعصاب و روان مانند مردود شدن در گزینش­های استخدامی می­‌ترسند. باید تأکید نمود که بسیاری از افرادی که توان تحمل استرس سربازی را ندارند توان اشتغال در مشاغل دیگر را دارند. بنابراین باید تمهیداتی اندیشید که با برچسب زدن به این دسته از افراد آینده شغلی ایشان تحت شعاع قرار نگیرد. در حال حاضر نوع معافیت افراد با توجه به کدهای درج شده روی کارت نظام­‌وظیفه به راحتی قابل تشخیص است. یک پیشنهاد اینست که علت معافیت کاملا محرمانه بوده و فقط در شرایط ضروری در اختیار سازمان­هایی که واقعاً به آن نیاز دارند قرار بگیرد.

منتشر شده در روزنامه همشهری

17 مهرماه 96