پرسش‌نامه‌ی اختلال وسواسی جبری

اختلال وسواس جبری (OCD)

اختلال وسواسی جبری بنا بر گفته‌ی دکتر ترابی نوعی اختلال شایع، مزمن و طولانی مدت است که در آن فرد دارای افکار غیرقابل کنترل و تکرار شونده (وسواس) و / یا رفتارهایی (اجبار) است که او احساس می‌کند که باید آن‌ها را بارها و بارها تکرار کند.

در ادامه می‌توانید با انجام تست زیر شدت وسواس (اختلال وسواسی جبری) خود را بسنجید.

توجه داشته باشید پرسش‌نامه‌ها فقط در پیگیری درمان شما کمک‌کننده هستند و تشخیص بیماری فقط با مصاحبه و معاینه‌ی روان‌پزشکی (توسط دکتر ترابی) مقدور است. لذا نتیجه‌ی این تست را جایگزین ویزیت روان‌پزشکی نکنید.

وسواس دکتر ترابی روانپزشک

پرسش‌نامه‌ی اختلال وسواسی جبری

پرسش‌نامه‌ی اختلال وسواسی جبری دارای 10 سؤال است. اگر پاسخ شما به سؤال 1 و 5 «هیچ» باشد دیگر نیازی نیست تا به برخی از سؤالات پاسخ دهید.

5 سؤال اول پرسش‌نامه‌ی اختلال وسواسی جبری به افکار شما می‌پردازد. به عنوان مثال فکر کثیف بودن دستان، نامرتب بودن خانه، نگرانی از یک اتفاق بد در صورت انجام ندادن کاری خاص و …

5 سؤال دوم پرسش‌نامه‌ی اختلال وسواسی جبری به اجبارها می‌پردازد. دقت کنید اجبارها با افکار متفاوتند. مثلاً اگر شما فکر کثیفی منزل را دارید ممکن است مدت زیادی به نظافت منزل بپردازید. بنابراین کثیفی منزل یک فکر وسواسی است و انجام نظافت یک عمل اجباری است. سایر نمونه‌های اجبار عبارتند از: آب کشیدن، تعویض لباس، شمارش مکرر، نطم‌دهی مکرر و …

پس دقت کنید در مورد 5 سؤال اول به افکار خود بپردازید و در مورد 5 سؤال دوم به اجبارهای خود.

پس از اتمام سؤالات پرسش‌نامه‌ی اختلال وسواسی جبری، بر روی دکمه‌ی ارسال کلیک کنید تا نتایج شما برای دکتر ترابی فرستاده شوند. در صفحه‌ی بعد شما نمرات خود را مشاهده خواهید کرد. حتماً در مورد تفسیر نمرات از روان‌پزشک خود (دکتر ترابی) کمک بخواهید. گاهی تفسیر نمرات پرسش‌نامه‌ی وسواس بدون نظر متخصص می‌تواند گمراه‌کننده باشد. اگر از مراجعین دکتر ترابی هستید کد پیگیری‌ای که زیر نتایج مشاهده خواهید کرد را در جایی ثیت کنید. با این کار این امکان را به دکتر ترابی می‌دهید تا شدت علایم شما را در طی درمان بررسی کند.