افزایش نزدیک به 60 درصد در آمار خودکشی جوانان

با ادامه‌ی همه‌گیری کووید-19، متخصصان سلامت روان نسبت به بدتر شدن سلامت روان جوانان و نوجوانان و افزایش خودکشی در این سنین هشدار می‌دهند.
در پایان ژوئن امسال، مراکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا (CDC) نظرسنجی‌ای را بین مردم آمریکا با هدف مشخص کردن تأثیر همه‌گیری کووید-19 بر سلامت روان برگزار کردند. این تحقیق مشخص کرد که یک‌چهارم شرکت‌کنندگان 18 تا 24 ساله، طی 30 روز گذشته به طور جدی به خودکشی فکر کرده‌اند.
این همه‌گیری ممکن است موجب تشدید یکی از بحران‌های موجود در کشور شود: خودکشی نوجوانان و جوانان!
طبق گزارشی از CDC که ماه پیش منتشر شد، آمار خودکشی در جوانان و نوجوانان 10 تا 24 ساله در آمریکا، در طی سال های 2007 تا 2018، 4/57 درصد افزایش یافته است.

کووید-19 و خودکشی نوجوانان و جوانان

زورگویی اینترنتی و آرمانی‌سازی خودکشی توسط رسانه‌ها

به گفته‌ی دکتر گابریل شاپیرو، رئیس شورای روان‌پزشکان کودک و نوجوان انجمن روان‌پزشکی آمریکا، متخصصان در حال بررسی بر روی راه‌حل‌های رفع این مشکل و روند نگران‌کننده‌ای که حتی در بین جوانان سیاه پوست هم مشاهده شده است، هستند. وی افزود: «یک چالش بزرگ در زمینه‌ی خودکشی، سرایت آن از طریق عاشقانه و احساسی جلوه خودکشی توسط رسانه‌ها است.» علاوه بر این، استفاده گسترده از برنامه‌هایی مانند اینستاگرام، اسنپ‌چت ، تیک‌تاک و توییتر، و بسیاری دیگر، باعث افزایش این نگرانی شده است که زورگویی‌های اینترنتی ممکن است باعث تسهیل در بروز رفتارهای خودکشی شوند.

ناامیدی، اختلاف طبقاتی، رفتارهای تکانشی و اختلالات روان‌پزشکی

طبق گفته ترشا گیبز-یکی از اعضای انجمن روان‌پزشکان آمریکا-به طور کلی، بعضی اوقات جوانان به‌صورت تکانشی (یعنی بدون اینکه به نتایج عمل خود بیندیشند و خطراتش را در نظر بگیرند) عمل می‌کنند، و ممکن است از بیماری روان‌پزشکی درمان نشده رنج ببرند. همچنین او گفته است: «ما جوانان بسیاری را می‌شناسیم که نیاز به درمان دارند اما درمان نمی‌شوند.»

به گفته‌ی وی، احساس ناامیدی نیز می‌تواند نقش مهمی در بالا رفتن آمار خودکشی ایفا کند. در حال حاضر بسیاری از مردم احساس نمی‌کنند که «رویای آمریکایی» را تجربه می‌کنند. نمی‌شود این حقیقت را نادیده گرفت که نابرابری در آمریکا زیاد است و همین باعث افزایش استرس می‌شود یعنی فشار فقر و کمبود فرصت‌های شغلی.

نقش دسترسی به اسلحه و داروها در میزان خودکشی نوجوانان و جوانان

براساس CDC، ایالت‌هایی که بیشترین میزان خودکشی در جوانان و نوجوانان را از سال 2016 تا 2018 را دارند، در غرب متمرکز شده‌اند، مانند مونتانا، نیومکزیکو ، داکوتای جنوبی و وایومینگ. ایالات با کمترین آمار به‌طور عمده در شمال شرقی بودند، از جمله کانکتیکات ، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک و رودآیلند.

فرض گیبز بر این است که قوانین سخت‌گیرانه‌تر برای اسلحه در شمال شرقی ممکن است دلیلی باشد برای توجیه اینکه چرا آمار خودکشی در آنجا کمتر از دیگر بخش های کشور بوده است. او گفته است: «با در نظر گرفتن جمیع جهات، ما باید اقدامات بیشتری برای از دسترس دور کردن هرچه بیشتر ابزارهای مرگبار انجام دهیم.» وی افزود که علاوه بر این، دسترسی به داروها و مواد کشنده نیز یکی دیگر از نگرانی‌ها است. «قطعاً تعجب می‌کنید اگر بدانید چقدر زمان لازم است تا جامعه‌ی ما بپذیرد که قدم‌های محکمی برای محافظت از جوانان در برابر آسیب‌رسانی به خودشان بردارد.»

مداخلات ضروری برای کاهش میزان خودکشی در نوجوانان و جوانان

وی در رابطه با کووید-19 و خودکشی نوجوانان و جوانان، همچنین به سودمندی مداخلاتی مانند غربالگری و تشخیص زود هنگام جوانان در معرض خطر، حمایت از جوانان در بحران‌های اجتماعی و درمان‌های مبتنی بر مسائل فرهنگی برای کاهش خودکشی در جوانان اشاره کرد.
به گفته‌ی شاپیرو: «جامعه‌ی ما به اندازه‌ی همه‌ی دنیا، از کووید-19 آسیب دیده است.» افراد بیشتری نشانه‌هایی از استرس و آسیب های روانی را تجربه می‌کنند. «درمان متمرکز و آگاهانه برای همه‌ی افراد و اقشار از طریق برنامه‌های یکپارچه در مدارس و مجامع می‌تواند روش بسیار خوبی برای کمک به آمریکایی‌ها باشد و تأثیر طولانی مدت این همه‌گیری را به حداقل برساند.»
شاپیرو خاطرنشان کرد که برنامه‌ی «در مدرسه آگاهی‌بده، صحبت‌کن و عمل کن» انجمن علمی روان‌پزشکان منبعی عالی برای کارکنان مدرسه است که بیشترین تعامل را با کودکان اجتماع خود دارند.
نگرش منفی به بیماری روان‌پزشکی و کمبود اطلاعات درباره‌ی آن موانعی برای جلوگیری از مرگ کودکان و نوجوانان از طریق خودکشی هستند. بنابر گفته‌ی دکتر شاپیرو: «برای حفظ جان این جوانان، ما باید ترس و شرم از بیماری روان‌پزشکی را از بین ببریم.»